Το σύστημα ύδρευσης, οι «καμάρες», η κρήνη του τζαμιού και οι άγνωστες, στο ευρύ κοινό, σωζόμενες υπόγειες δεξαμενές του μέσα από το χθες και το σήμερα. Αδημοσίευτες φωτογραφίες.
To άρθρο αποτελεί απόσπασμα από την πτυχιακή εργασία του Βασίλη Παπαδόπουλου «Έγριπος. Η πόλη της Χαλκίδας κάτω από την κυριαρχία των Οθωμανών (15ος – 19ος αιώνας). Μαρτυρίες από περιηγητικά κείμενα» που είχε συνταχθεί στα πλαίσια του πρώτου κύκλου των μεταπτυχιακών σπουδών του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών με ειδίκευση στη νεώτερη και σύγχρονη Ελληνική ιστορία. Επόπτρια: Όλγα Κατσιαρδή – Hering.
Οι τίτλοι, τα lead των άρθρων, οι υπότιτλοι, οι λεζάντες των φωτογραφιών, καθώς και οι παραθέσεις κειμένου και διευκρινιστικών σχολίων εντός αγκυλών ανήκουν στον επιμελητή της δημοσίευσης στο square.gr, Βάγια Κατσού. Ευχαριστούμε το συγγραφέα για την άδεια πρώτης δημοσίευσης αποκλειστικά στο square.gr
Προηγούμενα άρθρα από την ίδια πτυχιακή εργασία:
Η ιστορία του Προαστίου της Χαλκίδας.
Τρεις θρησκείες σε μια πολιτεία.
Ο ισλαμικός νόμος περί καθαρότητας του σώματος.
Τα έργα που σχετίζονταν με την ύδρευση μιας πόλης αποτελούσαν πάγια μέριμνα των Οθωμανών κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας τους στην Ελληνική επικράτεια[1].
Επειδή ο ισλαμικός νόμος υπαγόρευε και επέβαλε την καθαρότητα του σώματος των πιστών, οι αρχές έπρεπε να εξασφαλίζουν άφθονο νερό για τα λουτρά και την ύδρευση. Το νερό ήταν απαραίτητο τόσο για τα θερμά λουτρά (hammam), όσο και για τις πηγές (sadirvan) που χρησιμοποιούνταν για τις τελετουργικές πλύσεις των μουσουλμάνων και τις βρύσες (cesme) για το πόσιμο νερό. Συχνά οι βρύσες αποτελούσαν φιλανθρωπικές δωρεές ευσεβών μουσουλμάνων και κατασκευάζονταν κοντά σε τζαμιά ή ως αυτόνομα κτίσματα. Το υδρευτικό σύστημα των πόλεων απαρτιζόταν και από υπόγειες κατασκευές, όπως φρέατα και δεξαμενές, καθώς και από συνθετότερες υδρευτικές εγκαταστάσεις, όπως ήταν τα υδραγωγεία που μετέφεραν νερό σε μια πόλη από κοντινές, συνήθως, περιοχές.
Λεπτομέρεια χαρακτικού όπου φαίνεται η διαδρομή του υδραγωγείου έξω από το προάστιο της Χαλκίδας (σημερινή περιοχή καμάρες). Σχέδιο από το έργο του Otto Magnus von Stackelberg, La Grece, Vues pittoresques et topographiques… 1829-1834. Πηγή: «Χαρακτικά της Εύβοιας. Συλλογή Γιάννη Κ. Καράκωστα, Ε.Ε.Σ., Αθήνα 1999».
Χάρτης της πολιορκίας του Νεγροπόντε από τους ενετούς το 1688. Δεξιά, απεικονίζεται η διαδρομή του υδραγωγείου από την εξοχή του προαστίου έως τα Έρια. Πηγή εικόνας: αρχείο του κρατιδίου της Έσσης στο Μάρμπουργκ.
Η ύδρευση του Εγριμπόζ
Στην πόλη της Χαλκίδας ο εφοδιασμός πόσιμου νερού γινόταν, κατά τα 363 έτη Τουρκικής κυριαρχίας, από βρύσες και πηγάδια, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των περιηγητών της εποχής.
Ο Εβλιά Τσελεμπή απαριθμεί δεκαεννέα βρύσες και οκτακόσια σπιτικά πηγάδια στο Κάστρο, ενώ στο Προάστιο υπολογίζονται από τον ίδιο εξακόσια πηγάδια σε σπίτια, με καλύτερη πηγή αυτή του Φράγκου Κουρέντι, η οποία εφοδίαζε με νερό όλες τις βρύσες μέσα και έξω από τα τείχη.
Την ύπαρξη αρκετών πηγών και υδρευτικών κρουνών μαρτυρούν και άλλοι ταξιδιώτες, ενώ σύμφωνα με σωζόμενες πληροφορίες μεγάλη ποσότητα νερού μεταφερόταν στην πόλη με κανάτια.[2] Η αρχαιολογική έρευνα έχει ανακαλύψει σε διάφορα σημεία της πόλης φρέατα και στέρνες, τα οποία αποτελούσαν την πιο συνηθισμένη λύση στο πρόβλημα ανεφοδιασμού πόσιμου[3]. Η μοναδική σωζόμενη βρύση της οθωμανικής περιόδου βρίσκεται στην κεντρική πλατεία του Κάστρου, απέναντι από το τζαμί. Πρόκειται για μια κομψή κατασκευή, η οποία συνδέεται με υπόγεια κατασκευή, πιθανότατα στέρνα, η οποία βρίσκεται κάτω από την διπλανή πλατεία. Στην επιγραφή που είναι χαραγμένη επάνω στην κρήνη[4] αναγράφονται στοιχεία σχετικά με την κατασκευή της, η οποία αποτέλεσε πρωτοβουλία του καπουδάν πασά Χαλίλ, κατά το έτος Εγίρας 1033 (1623-1624)[5].
Η κρήνη μπροστά από το τζαμί Εμίρ Ζαδέ, όπως σήμερα διασώζεται. Φωτογραφία: Βάγιας Κατσός.
Η κρήνη όπως εμφανίζεται σε χαρακτικό του 1880. Σχέδιο από το «Il giro del mondo». Πηγή: «Χαρακτικά της Εύβοιας. Συλλογή Γιάννη Κ. Καράκωστα, Ε.Ε.Σ., Αθήνα 1999».
Οι «καμάρες»
Το πιο ενδιαφέρον σημείο, όσον αφορά την ύδρευση της Χαλκίδας, είναι αναμφίβολα το υδραγωγείο, τμήμα του οποίου σώζεται ακόμη και σήμερα στα ανατολικά της πόλης, γνωστό ως «Καμάρες».
Οι περισσότεροι περιηγητές, όπως και οι παλιότεροι ερευνητές, υποστήριξαν ότι η κατασκευή του υδραγωγείου, το οποίο μετέφερε το νερό σε μια απόσταση 25 χιλιομέτρων από τους πρόποδες του όρους Δίρφυς [Έρια], ανήκε σε πρωτοβουλία των Βενετών· ωστόσο, ελλείπουν σχετικές αναφορές στις βενετικές πηγές[6]. Νεότερες έρευνες όμως, με κυριότερη αυτή του Ολλανδού Kiel[7], ο οποίος μελέτησε τη χρήση οθωμανικών πηγών σε συνδυασμό με αρχαιολογικά δεδομένα, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για οθωμανικό έργο, χρονολογούμενο γύρω στα 1623-1624 [το άρθρο του Kiel δεν διασαφηνίζει απόλυτα με ποιο τρόπο το νερό κατέληγε στο εσωτερικό της πόλης, πέρα του υδραγωγείου]. Ο άνθρωπος που έφερε εις πέρας το έργο αυτό ήταν ο αρχηγός του οθωμανικού στόλου, Καπουδάν Χαλίλ Πασά, ο οποίος πιθανότατα διέμενε για ένα διάστημα στην πόλη, που ήταν μια από τις έδρες του στόλου. Οι πληροφορίες αυτές αντλούνται από τον Εβλιά Τσελεμπή, και διασταυρώνονται από μια οθωμανική επιγραφή που βρίσκεται στην τούρκικη βρύση στην πλατεία του τζαμιού[8].
Οι «καμάρες» όπως ήταν την περίοδο που διαμορφωνόταν η οδός Στυρών στη σημερινή της μορφή.
Οι «καμάρες» όταν ακόμη η περιοχή ήταν ένα ατελείωτο λιβάδι, περίπου δεκαετία 1930. Προσωπικό αρχείο Εύης Μπεληγιάννη. Ψηφιακή επεξεργασία 2015: Βάγιας Κατσός.
Από αυτό το υδραγωγείο σήμερα σώζεται μια σειρά από λίθινες κολόνες [δώδεκα ακέραιες καμάρες με αψίδες και τρεις κολώνες χωρίς αψίδες] που συνδέονται μεταξύ τους με οξυκόρυφα τόξα, καθώς και μερικά τμήματα στύλων που μαρτυρούν τη συνέχεια του έργου [οκτώ ερειπωμένες καμάρες κατά μήκος του επαρχιακού δρόμου Χαλκίδας – Δοκού, που είναι τμήμα του ίδιου υδραγωγείου]· επίσης, στη διαδρομή που ακολουθούσε η μεταφορά του νερού στα ανατολικά της πόλης μπορεί κανείς να διακρίνει υδρορροές και σήραγγες πάνω στους βράχους. Το υδραγωγείο πιθανόν χρησιμοποιούνταν μέχρι κάποια εποχή∙ ωστόσο, οι ιστορικοί που μελέτησαν ενδελεχώς τα τελευταία χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας μαρτυρούν ότι ήταν ερειπωμένο και δεν χρησιμοποιούνταν πια. Η επαναλειτουργία του σύμφωνα με τις μετεπαναστατικές πηγές, οριοθετείται γύρω στο 1838[9], με απόφαση της δημοτικής αρχής
[Λίγο αργότερα, μεταξύ 29 και 30 Σεπτεμβρίου 1854 τρεις ισχυροί σεισμοί μεγέθους 6.8 Ρίχτερ, εκτός της καταστροφής της πόλης των Θηβών, προκάλεσαν μεγάλες ζημιές στην Εύβοια και τη Χαλκίδα. Στις ζημιές αυτές συμπεριλαμβάνεται και η κατάρρευση ορισμένων τόξων του παλαιού υδραγωγείου.]
Λεπτομέρεια χάρτη, εξαιρετικής πιστότητας (πιθανότατα κατασκοπευτικός), όπου εικονίζεται η διαδρομή του νερού από τα Έρια μέχρι να φτάσει στην πόλη μέσω του υδραγωγείου. Τίτλος σχεδίου: Negroponte 166_, από την κληρονομία του Ελβετού στρατηγού Johann Rudolf Werdmüller. Πηγή: Πανεπιστήμιο Ζυρίχης (ιδιαίτερες ευχαριστίες στον φίλο Βαγγέλη Κουζούνη που την «ανακάλυψε» και μας την παρουσίασε στο γκρουπ «φίλοι ιστορίας Χαλκίδας» του Facebook)
Η δεξαμενή στο λόφο του Βελή Μπαμπά
[Και ο Pierre A. MacKay (Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτόν) –όπως προσωπικά με διαβεβαίωσε μέσω e-mail- θεωρεί πως δεν υπάρχουν ενδείξεις που να μας επιτρέπουν να συνδέσουμε το υδραγωγείο επί της οδού Στυρών («καμάρες») με τους Βενετούς.]
[Επίσης, όπως συγκεκριμένα ανέφερε: «το υδραγωγείο αυτό δεν έφτανε υπέργεια ως την περιοχή των τειχών του Κάστρου της Χαλκίδας, αλλά ως το λόφο του Βελή Μπαμπά («Veli Dede»), στο τότε Προάστιο («Borgo»). Ο λόφος αυτός σήμερα ονομάζεται “Δεξαμενή”, χωρίς να είναι γνωστό αν η χρήση του τοπωνυμίου σχετίζεται με την Οθωμανική περίοδο. Από το λόφο του Βελή Μπαμπά το νερό πήγαινε στο προάστιο της Χαλκίδας μέσω υπόγειου σωλήνα και από εκεί στη στέρνα που υπήρχε στο Κάστρο της πόλης, μπροστά από το τζαμί Εμίρ Ζαδέ, τροφοδοτώντας διαρκώς με νερό την κρήνη του Χαλίλ Πασά. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη πως χτίστηκε υδραγωγείο σε ψηλότερο επίπεδο από τον Βελή Μπαμπά και δεν θα είχε νόημα να χτιστεί ένα. Χάρτης που χρονολογείται γύρω στα 1690 (Museo Correr Library της Βενετίας) δείχνει πως πιθανή ζημιά στο υδραγωγείο του Βελή Μπαμπά θα μπορούσε να προκαλέσει λειψυδρία στο Εγριμπόζ».]
Η έξοδος της δεξαμενής που βρίσκεται κάτω από την πλατεία Πεσόντων Οπλιτών. Αρχείο Σκούρα, Γ.Α.Κ. Ψηφιακή επεξεργασία 2015: Βάγιας Κατσός.
Το εσωτερικό της δεξαμενής κάτω από τη πλατεία μπροστά από το τζαμί Εμίρ Ζαδέ, όπως είναι σήμερα, μισοθαμμένο, κάτι που εύκολα διακρίνουμε, καθώς το χώμα φτάνει σχεδόν ως το ύψος των καμάρων. Φωτογραφία: Βάγιας Κατσός.
Η υπόγεια δεξαμενή της πλατείας πεσόντων οπλιτών
[Στο κέντρο της Χαλκίδας, λίγα μέτρα μακριά από τη παλαιά γέφυρα, μπροστά από το μοναδικό σωζόμενο σήμερα τζαμί της πόλης Εμίρ Ζαδέ, βρίσκεται η πλατεία πεσόντων οπλιτών. Κάτω από αυτήν διασώζεται ένας μεγάλος χώρος, ο οποίος επί τουρκοκρατίας λειτουργούσε ως δεξαμενή.]
[Εκεί συγκεντρωνόταν, όπως προαναφέρθηκε, το νερό από την δεξαμενή του Βελή Μπαμπά, τροφοδοτώντας τις ανάγκες του Κάστρου. Τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο χώρος χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο για τη θωράκιση των πολιτών από τους βομβαρδισμούς. Πριν περίπου 8-9 χρόνια ο Δήμος Χαλκιδέων είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια καθαρισμού της, ώστε να στεγάσει τη συλλογή του Κ. Μυταρά∙ όμως, το έργο έμεινε ημιτελές με τις δεξαμενές να παραμένουν «ημιθαμμένες». Ευελπιστώ σύντομα ο χώρος να αποκατασταθεί και να γίνει επισκέψιμος στο ευρύ κοινό.]
Το εσωτερικό της δεξαμενής κάτω από την πλατεία Πεσόντων Οπλιτών. Φωτογραφία: Βάγιας Κατσός.
Τα λουτρά της πόλης
Για την λειτουργία λουτρών μέσα στην πόλη δε διασώζονται στοιχεία από τους περιηγητές, παρά μόνο από τον Εβλιά Τσελεμπή, ο οποίος κάνει λόγο για το μικρό χαμάμ του Σουλτάν Μεχμέτ μέσα στο Κάστρο και τα λουτρά του Νταούτ Μπέη και του Μουσταφά Μπέη στο Προάστιο[10].
Η παράδοση, επίσης, διατηρεί το όνομα Παλιός Τούρκικος Λουτρός για την τοποθεσία επί της οδού Αβάντων 50 στη θέση του παλιού Δημαρχείου, όπου αόριστες μαρτυρίες τοποθετούν την ύπαρξη λουτρού κατά την οθωμανική περίοδο[11].
Οι περιοχή «καμάρες» όπως ήταν αρχές του 20ου αιώνα.
Στις 11-5-2000 ένα φορτηγό έπεσε πάνω στη μεσαία κολόνα του υδραγωγείου στην περιοχή «Καμάρες» προξενώντας της μεγάλη ζημιά, η οποία ευτυχώς και αποκαταστάθηκε πολύ γρήγορα.
Παραπομπές
[1] Για τα έργα ύδρευσης των Οθωμανών βλ. Kiel, Remarks, σ. 105-139.
[2] Randolph, ό.π., σ. 4.
[3] Βλ. τον πίνακα αρχαιολογικών ευρημάτων στο Τριανταφυλλόπουλος, Συνέδριο, σ. 210-220.
[4] Η Τουρκική κρήνη δίπλα στο τζαμί Εμίρ Ζαδέ φέρει την παρακάτω αραβική επιγραφή: «Ευχαριστούμε το Θεό του Σύμπαντος με δεήσεις μας στους Προφήτες και τους Αποστόλους. Το νερό έρχεται από την πηγή με τη δύναμη του Παντοδύναμου Θεού. Η χάρη του Θεού έστω επ’ αυτού και επί όλων των Προφητών. Τούτο είναι από τα καλά έργα του Υπουργού Χαλίλ πασά. Είθε ο Θεός να εκπληρώσει τις επιθυμίες του και είθε να τον κάμει παραγωγικό νύχτα και μέρα. Είθε ο Θεός να τον εισαγάγει στον Παράδεισο μέσα στον οποίο ρέουν ποταμοί».
[5] Kiel, Remarks, σ. 114.
[6] Την επισήμανση αυτή κάνει ο Koder, Negroponte, σ. 88-90.
[7] Ο Kiel στο άρθρο του για τα οθωμανικά υδρευτικά έργα προβαίνει σε μια συγκριτική μελέτη μεταξύ πέντε υδραγωγείων του Βαλκανικού χώρου: της Καβάλας, της Χαλκίδας, του Aleksinac της Σερβίας, της Λευκάδας και των Φερών στη Θράκη. Στο άρθρο αυτό τονίζεται ο οθωμανικός χαρακτήρας του έργου· επίσης, ο Andrews (ό.π., σ. 191) επισημαίνει τη χαρακτηριστικά οθωμανική τοιχοποιία με την εναλλαγή λίθων και κεραμιδιών.
[8] Η επιγραφή αυτή δε διευκρινίζει, ωστόσο, αν ο Χαλίλ Πασάς κατασκεύασε ολόκληρο το υδραγωγείο ή μόνο την κρήνη. Βλ. Τριανταφυλλόπουλος, Συνέδριο, σ. 189, υποσημ. 143.
[9] Η χρήση του για την ύδρευση της πόλης μαρτυρείται από περιηγητές των αρχών της δεκαετίας του 1840 – όπως οι Neigebaur και Aldenhoven, ό.π., τ. Α΄, σ. 440 («Την παλιότερη έλλειψη νερού στη Χαλκίδα έλυσε η επαναλειτουργία του παλιού υδραγωγείου, που μεταφέρει σε 7 ώρες το νερό από το βουνό Delphi») και τ. Β΄, σ. 153, και ο Stephani, ό.π., σ. 22: «Στο νοτιοανατολικό τμήμα της πόλης σώζεται υδραγωγείο από την αρχαιότητα. Υπάρχουν 48 τόξα, σε ένα σημείο το νερό περνά υπόγεια, μετά πάνω στη γη ως το οχυρό σε 30 τόξα, από τα οποία 14 είναι σκεπασμένα. Είναι χτισμένα από ακανόνιστες πέτρες συνδεδεμένες με κονίαμα, και σε δύο σημεία ήταν πολλά τόξα κατεστραμμένα και επανακατασκευασμένα. Αυτό το υδραγωγείο εφοδιάζει με νερό την πόλη». Η Γούτου-Φωτοπούλου (ό.π., σ. 40) αναφέρει ότι η πρώτη επισκευή έγινε το 1838, όμως αργότερα ερειπώθηκε ξανά και χρειάστηκε να επισκευαστεί εκ νέου γύρω στα 1860-1870.
[10] Φουσάρας, ΑΕΜ 6, σ. 162-163.
[11] Την πληροφορία δίνει ο Ιωαννίδης (ό.π., σ. 33, 40, 52).