Βάγιας Κατσός
Η Νάνσυ Τσιφόρου μοιράζεται μαζί μας αναμνήσεις από τον πατέρα της, που είχε καταγωγή από τη Λίμνη Ευβοίας.
Ένας ευρηματικός και με μοναδικό χιούμορ δημιουργός
Ο Νίκος Τσιφόρος υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους δημοσιογράφους, θεατρικούς συγγραφείς, σεναριογράφους και σκηνοθέτες της Ελλάδας, την εποχή του παλιού καλού κινηματογράφου.
Η καταγωγή του ήταν από τη Λίμνη της Εύβοιας. Γεννήθηκε όμως το 1912 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Εκεί, είχαν καταφύγει οι γονείς του, για να ασχοληθούν με το εμπόριο. Τα πράγματα δεν πήγαν όμως όπως ήλπιζαν και το 1914 γύρισαν στην Αθήνα. Από τα 11 του χρόνια ο Τσιφόρος άρχισε να ασχολείται μανιωδώς με το γράψιμο και το 1928 έγραψε την πρώτη του επιθεώρηση. Από τότε μέχρι το τέλος της ζωής του μας άφησε χρυσή παρακαταθήκη πάνω από 40 θεατρικά έργα και περισσότερα από 80 σενάρια. Το έργο του «Τελευταία Αποστολή» το 1949 έφτασε στις Κάννες υποψήφιο για βραβείο σεναρίου και σκηνοθεσίας. Από πολλούς χαρακτηρίστηκε φαινόμενο για την εποχή του και όχι άδικα. Ο ευρηματικός τρόπος γραφής και το μοναδικό του χιούμορ κατάφερνε να δημιουργεί αυθεντικά κείμενα και να σατιρίζει τα κακώς κείμενα της αθηναϊκής κοινωνίας της εποχής. Πέθανε στις 6 Αυγούστου του 1970, αφήνοντας πίσω τη μονάκριβη κόρη του Νάνσυ που απέκτησε με τη γυναίκα του, Χαρίκλεια Μπακαρούκα.
Ο Νίκος Τσιφόρος σε νεαρή ηλικία.
Οι αναμνήσεις της κόρης του, Νάνσυς Τσιφόρου.
Η Νάνσυ Τσιφόρου είναι σήμερα 65 χρόνων και θυμάται τον πατέρα της με περηφάνια, χαρακτηρίζοντάς τον στοργικό αλλά και υπερπροστατευτικό μαζί της.
Ο Τσιφόρος συνήθιζε να πηγαίνει βόλτα τη μικρή Νάνσυ σε ένα στέκι που είχε με την παρέα του στη Φωκίωνος Νέγρη. Εκεί μαζεύονταν ο Σακελάριος, ο Χορν, ο Λάσκος και άλλοι από την αθηναϊκή elit της εποχής, συζητώντας, κάνοντας πλάκα και περνώντας χαλαρά το χρόνο τους, όταν δεν είχαν δουλειά. Η Νάνσυ θαύμαζε τότε το επίπεδο, την διαφορετική κουλτούρα και τον τρόπο σκέψης των ξεχωριστών αυτών ατόμων. Έχοντας γνωρίσει στα παιδικά της χρόνια πρόσωπα με τέτοιο πνευματικό εκτόπισμα, δυσκολεύτηκε στην πορεία της ζωής της να κάνει φιλίες με συνομηλίκους της. Λογικό. Η παρέα που έκανε με τον πατέρα της διαμόρφωσε τον μετέπειτα χαρακτήρα της. Το αρχοντικό της στυλ διαφαίνεται στον αέρα και το διακρίνει κανείς αμέσως μόλις τη γνωρίσει σήμερα! Όπως μας εκμυστηρεύτηκε, ο πατέρας της ήταν άνθρωπος που χαιρόταν να ζει τη ζωή του. Ήταν σπάταλος και ό,τι έβγαζε από τις δουλειές του τα ξόδευε σε πολυτέλειες για εκείνον και την οικογένειά του. Ήταν αυτό που λέμε «large» άνθρωπος! «Τα λεφτά πρέπει να τα τρώμε φρέσκα, γιατί μετά μπαγιατεύουν!», συνήθιζε πολλές φορές να λέει χαρακτηριστικά! Στη δουλειά του ήταν ιδιαίτερα νευρικός, αλλά και πάντα συνεπής στα deadline των εργασιών του. Σαν πατέρας ήταν διδακτικός. Μέσα από το χρόνο που περνούσε με τη μικρή του κόρη προσπαθούσε διαρκώς να τη μαθαίνει καινούργια πράγματα. Της έλεγε να είναι πάντα συνεπής στα ραντεβού της και της σκάρωνε παιχνίδια, όπως το να συγκρατεί τους αριθμούς των πινακίδων από αμάξια προκειμένου να την κάνει παρατηρητική. Αγαπημένο τους παιχνίδι ήταν να πηγαίνουν βόλτα στο κέντρο της Αθήνας, να κοιτάνε τα πρόσωπα των περαστικών και να τα αναλύουν κάνοντας πλάκα με ιδιαίτερο τρόπο! Ο Τσιφόρος ήταν επίσης φανατικός οπαδός του Παναθηναϊκού. Κάθε Τετάρτη έπαιρνε τη Νάνσυ μετά το σχολείο και την πήγαινε να δουν την ομάδα στην προπόνηση, ενώ τα Κυριακάτικα μεσημέρια παρέμεναν νηστικοί προκειμένου να μη χάσουν κανέναν αγώνα!
Ο σπουδαίος δημιουργός μαζί με τη σύζυγό του, Χαρίκλεια Μπακαρούκα.
«Να έχεις υπομονή στις παρεξηγήσεις και να χαμογελάς σε όλα»
«Οι στιγμές με τον πατέρα μου θα είναι πάντα χαραγμένες στη μνήμη μου», ομολογεί με συγκίνηση σήμερα η Νάνσυ. Όσο για το όνομά της, η ιστορία του την τιμά! Το κράτησε γιατί πάντα χαιρόταν να την αναγνωρίζουν μέσα από αυτό.
Στην προσωπική της ζωή έκανε δυο γάμους. Έναν με τον Στέλιο Δημητρίου και κάποια χρόνια μετά με τον Μάνο Μαυροκουκουλάκη. Τον πρώτο γάμο τον έκανε στα 19 της χρόνια, μετά από παράκληση του πατέρα της που δεν ήθελε πριν πεθάνει να την αφήσει μόνη μαζί με τη μητέρα της. Από τους δύο γάμους έκανε τρία παιδιά: Τη 40χρονη σήμερα Νικολέτα Δημητρίου και τον 35χρονο Γιώργο Δημητρίου από τον πρώτο της γάμο και την 28χρονη Μαρία Μαυροκουκουλάκη από τον δεύτερο. Αφοσίωσε τη ζωή της στην ανατροφή των παιδιών της και διαχειρίζεται σήμερα η ίδια όλα τα πνευματικά δικαιώματα από τα έργα του πατέρα της, ως νόμιμη κληρονόμος. Μάλιστα, δική της παραγωγή ήταν το «Τυχερό μου Αστέρι». Λίγο καιρό πριν ετοίμαζε παραγωγή στο ραδιόφωνο με έργα του Τσιφόρου η οποία όμως δεν προχώρησε. Κατα τη διάρκεια της φωτογράφισής της για το Square, δεν έκρυψε το παράπονο της για την προτομή του πατέρα της, που στήθηκε πρόσφατα έξω από το Δημοτικό κινηματοθέατρο «Ελυμνίον», καθώς θεωρεί πως δεν μοιάζει με τον γελαστό πάντα Νίκο Τσιφόρο. Δυστυχώς, συμφωνούμε μαζί της. Μας είπε πως ο Τσιφόρος δεν ήθελε τον εαυτό του σε αγάλματα, πως προτιμούσε και πρότεινε τα λεφτά που δαπανήθηκαν για αυτό να πήγαιναν σε κάποιο ίδρυμα, όμως οι παρακλήσεις της δεν εισακούστηκαν. Παρ΄όλα αυτά, δεν κρατά κακία σε κανέναν. Εισέπραξε την κίνηση ως ένδειξη ελάχιστης απόδοσης τιμής στη μνήμη του πατέρα της από τους κατοίκους της Λίμνης και τους ευχαριστεί για αυτό. «Να έχεις υπομονή στις παρεξηγήσεις και να χαμογελάς σε όλα», της έλεγε ο πατέρας της και ακολουθεί τη συμβουλή του…