19-6-1470: Η διάταξη του Τουρκικού Στρατού και η δύναμη πυρός του. Δείτε τους χάρτες. Που στρατοπέδευσε ο Σουλτάνος και που οι γυναίκες του. Τι κουβαλούσαν μαζί τους.
Πρώτο μέρος: Το ιστορικό πλαίσιο της άλωσης του Νεγροπόντε από τον Μωάμεθ τον Β΄. Τα ταραγμένα χρόνια της Φραγκικής και Ενετικής κυριαρχίας στην Εύβοια, από το 1204 έως το 1458 και τις παραμονές της πολιορκίας.
Δεύτερο μέρος: Ο Μωάμεθ ο Β’ περιδιαβαίνει ειρηνικά το Νεγροπόντε επιθεωρώντας το. Οι παραμονές της πολιορκίας από το 1458 έως και το Μάιο του 1470.
Τρίτο μέρος: 3-6-1470: Η Τουρκική αρμάδα ξεκινά από την Καλλίπολη το ταξίδι της για το Νεγροπόντε. Η καταστροφική πορεία του διπλάσιου σε αριθμό στόλου -από την αντίστοιχη πολιορκία της Κωνστ/νούπολης- μέχρι να φτάσει στην Ευβοϊκή καστροπολιτεία.
Τέταρτο μέρος: (15/6/1470 – Η Τούρκικη αρμάδα έξω από τα τείχη του Ευρίπου. Οι προετοιμασίες της πρώτης μέρας. Η κατάσταση των Ενετών πίσω από τα τείχη. Πόσοι και ποιοι ήταν οι γενναίοι υπερασπιστές του Νεγροπόντε).
Πέμπτο μέρος: (16 και 17/6/1470: H δεύτερη και η τρίτη μέρα της πολιορκίας. Οι πρώτοι νεκροί στις μικρές αψιμαχίες των αντιμαχόμενων στρατοπέδων, πριν τις μεγάλες εφόδους του Σουλτάνου.).
Έκτο μέρος: (18/6/1470: Ο Μωάμεθ ο Β’ φτάνει στη Χαλκίδα. Η υπεροπλία των Τούρκων, ο αριθμός των πολιορκούμενων και τα αντίστοιχα νούμερα της Κων/νούπολης. Οι πρώτες κινήσεις του στρατού του και πως δημιούργησε την πρώτη θαλάσσια ζεύξη στο σημείο όπου σήμερα είναι η «υψηλή» γέφυρα της Χαλκίδας.).
Ιστορικές πηγές:
«Δύο Βενετσιάνικα χρονικά για την Άλωση της Χαλκίδας από τους Τούρκους στα 1470», Γ. Γκίκα, τόμος ΣΤ΄, Αθήνα, Αρχείο Ευβοϊκών Μελετών, 1959.
«Η Άλωσης της Χαλκίδος από τον Μωάμεθ τον Β’ (το έτος 1470)», Παναγιώτου Δ. Μαστροδημήτρη, Κατά τον Βαρβερινόν Ελληνικόν Κώδικα του ΙΣΤ΄ αιώνα.
«Τζοβάν Μαρία Αντζολέλλο: ένας Ενετός του 15ου αιώνα στην Αυλή του μεγάλου Τούρκου», μετάφραση Δημήτρης Δεληολάνης, Εκδόσεις Στοχαστής, 1998.
«Πόλεμος και Αγιότητα: Η πτώση της Εύβοιας στους Οθωμανούς το 1470 & Αγίες στη Βενετία», διάλεξη στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη του Reinhold Mueller (Πανεπιστήμιο Βενετίας), μετάφραση Μαρία Σμάλη.
«Η πολιορκία και το πάρσιμο της Χαλκίδας από τον σουλτάν Μεμέτη στα 1470», Φώτης Κόντογλου.
«Τα “Ευβοϊκά” του Εβλια Τσελεμπή», Γ. I. Φουσαρά, ΕΕΣ.
Wikipedia
Πηγές – Χρονικά:
Giacomo Rizzardo, γραμματικός του πλοιάρχου Λορέντσο Κονταρίνι.
Καλόγερου Jocopo από την Castellana.
Τζοβάν Μαρία Αντζολέλλο.
Ανώνυμου περιηγητή.
Η πέμπτη μέρα της πολιορκίας. Οι μετακινήσεις του Τούρκικου στρατεύματος.
Στο λυκόφως της μέρας που έφευγε, οι φρουροί της άνω Πύλης είδαν σκιές ανθρώπων να εισέρχονται στην Εβραϊκή συνοικία (Zudecha), από κρυφή μεριά. Ήταν Εβραίοι κατάσκοποι των Βενετών αρχόντων. Το ημερολόγιο έγραφε 19 Ιουνίου 1470 και οι πληροφορίες που συγκέντρωσαν τριγυρνώντας όλη μέρα στα Τούρκικα στρατόπεδα δεν προοιώνιζαν τίποτα καλό για την πόλη.
Από νωρίς το πρωί της ίδιας μέρας ο Σουλτάνος με το στρατό του εγκατέλειψε την κορυφή της Καλογραίας (μετέπειτα Βελή Μπαμπά, σημερινή περιοχή δεξαμενής) και με το στρατό του κατηφόρησε προς τη θάλασσα, στρατοπεδεύοντας στη Σάντα Κλάρα (Santa Chiara – μοναστήρι επί Ενετοκρατίας στη σημερινή πλαζ Σουβάλα), περίπου μισό μίλι από την πόλη. Στη θέση του άφησε τον μικρότερο γιό του που έστησε τη σκηνή του λίγο πιο κάτω από την κορυφή του λόφου. Ο Μουράτ πασάς, καπετάνιος όλων των στρατιωτών της Ρωμανίας (οι περιοχές που ανήκαν στο ανατολικό κράτος πριν το 1204) μετακινήθηκε και αυτός στήνοντας τη σκηνή του στην εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου (εικάζουμε πως ήταν ο σημερινός Άγιος Δημήτριος – δες εδώ).
Διαχρονικός χάρτης Κάστρου του Νεγροπόντε, από την Ενετοκρατία έως και τον 19ο αιώνα.
Που κατασκήνωσαν οι γυναίκες του Σουλτάνου, τι έφερναν μαζί τους.
Από τις θέσεις που έλαβαν οι αρχηγοί του Τούρκικου στρατεύματος και αναφέραμε παραπάνω, η μόνη που δεν αμφισβητείται από τις πηγές είναι του Πορθητή (καθώς λέγεται επίσης πως ο γιος του ήταν στον Άγιο Φραγκίσκο και ο Μουράτ πασάς στην Καλογραία).
Οι γενίτσαροι του Σουλτάνου ύψωσαν τα λάβαρά του λίγο παρακάτω από τη σκηνή του και συγκεκριμένα στη Φραντζίζια (ή περιοχή Εμπορίου δίπλα στη θάλασσα, περίπου ανάμεσα στο σημερινό μέγαρο Κότσικα και την πλατεία Αγίου Νικολάου). Εκεί, έστησαν τις σκηνές τους και οι γυναίκες του, που τον συνόδευαν στο ταξίδι, κουβαλώντας μαζί τους «δώδεκα αμάξια σκεπασμένα με βελούδο κρεμεζί», όπως διασώζει ο Rizzardo. Τα προσωπικά αντικείμενα του Πορθητή καθώς και οι αποσκευές του έπιαναν «όλο το χώρο εφτά δρόμων πού, σ’ όλο το μήκος τους, ήταν ο τόπος όπου πουλιόντουσαν κι’ αγοράζονταν ένα σωρό αντικείμενα», σύμφωνα με τον ίδιο χρονικογράφο. Τα δε προσωπικά αντικείμενα των γυναικών του λέγεται πως έπιαναν όλη την περιοχή που ξεκινάει από τον Άγιο Ιωάννη του Κούρκο (πιθανώς πρόκειται για παράφραση της λέξης «καμάρες» – εκκλησία που σήμερα δεν υπάρχει κοντά στο Ενετικό υδραγωγείο, εικάζουμε πως ήταν ο σημερινός ναός του Αγίου Ιωάννη στο νεκροταφείο της Χαλκίδας), έως τ’ αμπέλι του κύριου Αντώνιο Βενιέρ (άγνωστη τοποθεσία, εικάζουμε πως βρισκόταν κάπου στη σημερινή περιοχή «αμπέλια»).
Μπροστά από τις σκηνές των γυναικών και των γενίτσαρων, στη ΒΑ πλευρά του Νεγροπόντε και όσο το δυνατόν πιο κοντά στη «διώρυγα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει την τάφρο ο Jocopo, είχαν τοποθετηθεί οι αζάπηδες (βλ. μέρος 4ο), ώστε να βρίσκονται πλησιέστερα στα τείχη και να προστατεύουν τις μετόπισθεν γραμμές. Ο Μεγάλος Τούρκος τακτοποίησε με πολύ προσοχή τους ανθρώπους του κι’ έστησε τόσες πολλές σκηνές που σκεπάσανε όλη την τριγύρω περιοχή. Κοιτώντας από τα ανατολικά τείχη προς τη μεριά της Δίρφυς έβλεπες μέχρι εκεί που έφτανε το ανθρώπινο μάτι, Τούρκικα λάβαρα.
Μπομπάρδα του 15ου αιώνα.
Η διάταξη του πυροβολικού του Μωάμεθ Β΄.
Ο Μωάμεθ ο Β΄ υπήρξε ο πρώτος στρατιωτικός ηγέτης που είχε στην διάθεσή του πραγματικά οργανωμένο πυροβολικό. Στην πολιορκία του Νεγροπόντε χρησιμοποίησε συνολικά 55-65 μπομπάρδες (το νούμερο μεταβάλλεται από χρονικό σε χρονικό), δημιουργώντας έναν κλοιό θανάτου για την πόλη.
Η μπομπάρδα ή βομβάρδα, όπως ήταν επίσης γνωστή, αποτελούσε το βαρύ πυροβολικό του μεσαίωνα καθώς εκτόξευε λίθινα βλήματα σε ικανή απόσταση και με καταστροφικά αποτελέσματα, εξαιτίας των οποίων αποτελεσμάτων στα χρονικά της αλώσεως, το κανόνι αυτό αναφέρεται επίσης ως «θανατηφόρα» και «μπασταρδέλα». Το πυροβολικό τους οι Τούρκοι ξεκίνησαν να το ξεφορτώνουν στις 17 Ιουλίου (σύμφωνα με τον Αντζολέλλο) και το μετέφεραν με πολλές απώλειες, καθώς τα κανόνια των Ενετών από τα τείχη δεν σταμάτησαν να τους σφυροκοπούν. Ολημερίς και ολονυχτίς τα κουβαλούσαν με κόπο και θυσίες αλλά στο τέλος όταν τελικώς τα κατάφεραν και τα τοποθέτησαν γύρω από το Νεγροπόντε, ήταν σίγουροι ότι άξιζε ο κόπος και οι θυσίες τους. Ως προς το πυροβολικό των Ενετών δυστυχώς δεν υπάρχουν καταγραφές. Παρακάτω επιχειρούμε να σας παρουσιάσουμε τη διάταξη πυρός του Σουλτάνου γύρω από την πόλη, συνδυάζοντας πληροφορίες από τέσσερα χρονικά της πολιορκίας του 1470.
19/6/1470: Χάρτης διάταξης των στρατοπέδων και του πυροβολικού του Μωάμεθ Β΄.
Στις 19/6/1470 ο Σουλτάνος τοποθέτησε στην κορυφή του λόφου της Καλογραίας δύο μπομπάρδες εκ των οποίων η μία στημένη καθ’υψος επιτελούσε το ρόλο του όλμου και χαμηλότερα άλλες δύο, τοποθετημένες πίσω από φυσικό εμπόδιο που έκανε αδύνατη την καταστροφή τους από το αντίπαλο πυροβολικό και τους καταπέλτες των Ενετών. Οι πέτρες που έριχναν είχαν περιφέρεια δώδεκα πιθαμές. Και οι τέσσερις έβαλλαν κατά της Πόρτας του Χριστού (γνωστή και ως Άνω Πύλη – στη σημερινή συμβολή των οδών Φαβιέρου και Παπαναστασίου), καθώς ήταν η κυριότερη χερσαία πύλη του Νεγροπόντε.
Ο Μουράτ πασάς της Ρωμανίας, τοποθέτησε στην περιοχή του Αγίου Φραγκίσκου τριάντα «θανατηφόρες», που έριχναν «πλατιά και μακριά» κάτι σαν τις σύγχρονες και μάλιστα απαγορευμένες από τη Συνθήκη του Όσλο, βόμβες διασποράς, στοχεύοντας πάντοτε στο ισχυρότερο τμήμα των χερσαίων, βόρειοανατολικών τειχών, προσπαθώντας να επιφέρουν τα αναγκαία για την εισβολή του πεζικού, ρήγματα. Τα λίθινα βλήματα όταν έπεφταν μέσα στην πόλη, προξενούσαν όπως ήταν φυσικό μεγάλες καταστροφές και απώλειες μεταξύ των υπερασπιστών των τειχών αλλά και των αμάχων όπως ακριβώς κάνουν οι σύγχρονες βόμβες διασποράς και για το λόγο αυτό η χρήση τους καθίσταται απαγορευτική κατά το Διεθνές Δίκαιο.
Μπροστά από την Κάτω Πύλη και τον προμαχώνα του ναού (Rivellino del Tempio – προμαχώνας που πήρε την ονομασία του από την κοντινή εκκλησία που προϋπήρχε στη θέση της σημερινής Αγίας Βαρβάρας) ο Μωάμεθ ο Β΄ τοποθέτησε πέντε βομβάρδες. Βρίσκονταν «στη περιοχή της Σάντα Κλάρα και έβαλλαν εναντίον του προμαχώνα του ναού μέχρι τους μύλους, όπου ήταν η κινητή γέφυρα του κάστρου, σύμφωνα με τον Αντζολέλλο.
Στη Φούρκα (σημερινός Καράμπαμπας) τοποθέτησε δέκα βομβάρδες, καθώς οι Ενετοί δεν είχαν οχυρώσει το λόφο (πράγμα το οποίο αποτέλεσε στρατηγικό μειονέκτημα, καθώς με την παράλειψή τους αυτή επέτρεψαν α) την προσέγγιση του Οθωμανικού στρατού στο νησί από δυτικά β) την οργανωμένη και ουσιαστικά ανεμπόδιστη περικύκλωση της πόλης από το πεζικό γ) τη δυνατότητα κανονιοβολισμού της περιτειχισμένης πόλη του Νεγροπόντε αφού άφησαν στα χέρια του εχθρού το κυριότερο ύψωμα από το οποίο μπορούσε να σφυροκοπηθεί η πόλη με τα κανόνια της εποχής. Τέλος με το ολέθριο αυτό στρατηγικό τους σφάλμα απέκλεισαν οποιαδήποτε δίοδο διαφυγής εάν αυτό κρινόταν απαραίτητο. Στα παραπάνω ασφαλώς καλό θα ήταν να αναφέρουμε πως υπάρχει και η άποψη πως δεν μπορούσαν να τον οχυρώσουν, καθώς ο Καράμπαμπας δεν ανήκε στη Χαλκίδα αλλά στο Πριγκιπάτο της Αχαΐας, όπως αναλυτικά θα αναφέρουμε σε προσεχές αφιέρωμα που ετοιμάζουμε για το κάστρο του). Οι ιστορικές πηγές αναφέρουν τρεις συγκεκριμένες τοποθεσίες όπου τοποθετήθηκαν βομβάρδες στη Φούρκα: η μία ήταν στο Φίγκερ (άγνωστη τοποθεσία της Φούρκας), μια αντίκρυ από το σπίτι του Σκανιέλο (άγνωστη οικία) και μια πάνω στο δρόμο προς τη Θήβα (πιθανότατα κάπου μπροστά από το κάστρο του Ευρίπου, όπου σήμερα είναι η λεωφόρος Καραμανλή). Οι «θανατηφόρες» αυτές, έριχναν από ψηλά μέσα στην πόλη, νύχτα και μέρα, είκοσι τέσσερα βλήματα η κάθε μία, κυρίως κατά της Εβραϊκής συνοικίας, ίσως γιατί συνόρευε με την Άνω Πύλη και ήθελαν να την βομβαρδίζουν και απ’ το εσωτερικό της μέρος, αλλά και κατά του προμαχώνα στο Βούρκο (rivellino del Burchio), όπου εκεί βρισκόταν ο Ενετικός ναύσταθμος.
Πυροβολαρχία του Οθωμανικού στρατού του 15ου αιώνα σε πλήρη διάταξη.
Στα νότια της πόλης, πάνω στο λόφο της Αγίας Μαρίνας (σημερινός Μπαταριάς), ο ναύαρχος Μαχμούτ Πασάς είχε τοποθετημένες δύο «μπασταρδέλες» που εκτόξευαν πέτρες βάρους 100 λιμπρών. Χαμηλότερα, «πάνω σε μια γέφυρα προς την είσοδο του λιμανιού», κατά τον Αντζολέλλο, τοποθετήθηκαν άλλα οχτώ μεγάλα κανόνια του καπετάνιου του στόλου, που έριχναν πέτρες με δέκα πιθαμές περιφέρεια. Και τα δέκα αυτά κανόνια έβαλλαν κατά του ναύσταθμου και του δυνατού προμαχώνα του Βούρκου, o οποίος βαλλόταν πανταχόθεν, καθώς υπεράσπιζε όλη τη νότια πλευρά της πόλης μέχρι την Εβραϊκή συνοικία.
Ολοκληρώνοντας τον κύκλο του θανάτου, στην περιοχή ΒΑ του βούρκου, καλύπτοντας το «αχαμνότερο» σημείο των τειχών έως και λίγο χαμηλότερα από την άνω Πύλη, είχαν τοποθετηθεί τέσσερις μπομπάρδες και δύο όλμοι. Μπροστά από τη μικρή Πύλη (η οποία λέγεται πως βρισκόταν εκεί όπου σήμερα είναι τα μαγειρεία της σχολής πεζικού και την οποία διασώζουν ορισμένες γκραβούρες και αναφέρει μόνον ο Riccardo στο χρονικό του, δημιουργώντας ερωτηματικά για την ύπαρξή της αλλά υπάρχει και η άποψη που τη θέλει να ανοιγοκλείνει στο διάβα της ιστορίας) τοποθετήθηκαν τέσσερις μπομπάρδες. Στους Άγιους Απόστολους (εκκλησία που σήμερα δεν υπάρχει και διασώζει το σημείο όπου βρισκόταν ένας χάρτης του 1571-4) τοποθετήθηκε ένας όλμος. Στον Άγιο Στέφανο (που μάλλον πρόκειται για συνωνυμία με τον σημερινό, καθώς η εμβέλεια των μπομπάρδων του 15ου αιώνα αποκλείει τη τοποθεσία), πάνω από ένα καμίνι έστησαν έναν ακόμα όλμο. Όλες αυτές οι βομβάρδες έριχναν πέτρες ίδιου μεγέθους, με 14 παλάμες περιφέρεια.
Οι μπομπάρδες, από τη στιγμή που στήθηκαν γύρω από το Νεγροπόντε ξεκίνησαν το καταστροφικό τους έργο, μέρα και νύχτα, ρίχνοντας συνολικά 120 πέτρες το 24ωρο οι οποίες στην πλειοψηφία τους δεν έπεφταν μακριά από το στόχο τους. Η κυκλωτική κίνηση της Οθωμανικής πυροβολαρχίας είναι βέβαιο ότι θα δημιούργησε εφιαλτικές συνθήκες για τους παγιδευμένους ουσιαστικά υπερασπιστές και αμάχους της καστροπολιτείας.
Κάθε βολή προξενούσε μεγάλες φθορές στο τείχος και ακόμη μεγαλύτερες όταν τα βλήματα έπεφταν από ψηλά πάνω στα αδύναμα σπίτια των κατοίκων της πόλης. Πλέον, δεν εμπιστεύονταν να κοιμηθούν στα κρεβάτια τους και είχαν «μετακομίσει» για προστασία κάτω από τα τείχη της Χαλκίδας. Αλλά ακόμα και εκεί πολλοί έχασαν τη ζωή τους από τα πυρά του πυροβολικού καθώς, όπως είδαμε, γίνονταν βολές απ’ όλα τα σημεία γύρω απ’ την πόλη. Παρά τις απάνθρωπες συνθήκες, οι υπερασπιστές της πόλης δεν έχασαν το θάρρος τους. Έβρισκαν το κουράγιο και απέκρουαν τις εφόδους με καταπέλτες, σιοπέτα (πρώιμο τουφέκι με φυτίλι), βέλη, πέτρες, ακόμη και με τα γυμνά τους χέρια. Οι μάχες σώμα με σώμα εντείνονταν αλλά οι δυνάμεις τους έφθιναν. Ο αριθμός των πυροβόλων και η ταχύτητα επανάληψης των βολών καθιστούσαν αδύνατη την επισκευή των τειχών. Έτσι, μέρα με τη μέρα, τα ρήγματα μεγάλωναν. Τα τείχη δεν άντεχαν τον ανηλεή κανονιοβολισμό από όλες τις πλευρές τους. Μέχρι το τέλος της πολιορκίας, μεγάλα τμήματα των τειχών είχαν καταστραφεί, ειδικά στην ανατολική περιοχή από το Βούρκο μέχρι την άνω Πύλη.
Η τελική διάταξη των πυροβολαρχιών ολοκληρώθηκε στις 25/6/1470, μετά την άρνηση από τους πολιορκημένους του τελεσιγράφου που τους έδωσε ο Πολιορκητής. Κάτι που θα δούμε στο επόμενο, 8ο μέρος του μεγάλου αφιερώματός μας στην άλωση της Χαλκίδας…