Βάγιας Κατσός
30 αποκλειστικές φωτογραφίες εκθεμάτων και χώρων του νέου μουσείου «Αρέθουσα» στη Χαλκίδα που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό.
Το εργοστάσιο «Αρέθουσα» βρίσκεται στη συμβολή των οδών Αρεθούσης και Κιαπέκου, στην περιοχή του Αγίου Στεφάνου. Εκεί όπου, από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα ως και το ξέσπασμα του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, χτυπούσε η βιομηχανική καρδιά της Χαλκίδας.
Πρωτολειτούργησε το 1879, ως ατμόμυλος. Οι ιδιοκτήτες αδελφοί Ζάχου δούλεψαν το χώρο ως εργοστάσιο οινοποιίας, κατεργασίας πυρήνα, παραγωγής σαπουνιού και αργότερα ως παγοποιείο. Στα 1979 το Κ.Α.Σ. χαρακτήρισε το κτίριο ως έργο τέχνης, υπό καθεστώς ειδικής προστασίας. Επίσης, λόγω γειτνίασης με την αρχαία πηγή της Αρέθουσας -που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής-, κρίθηκε ορθώς κατάλληλο για μουσείο. Το Νοέμβριο του 2013 υπεγράφη η σύμβαση αξιοποίησης του και έτσι, τριανταεπτά χρόνια αργότερα, η αναμονή των Χαλκιδαίων τελείωσε, καθώς στις 10 Μαρτίου 2016 το παλιό εργοστάσιο άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό, πλήρως ανακατασκευασμένο. Η επισκευή του κτιρίου και η μετατροπή του σε Μουσείο, χρηματοδοτήθηκε από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Θεσσαλία – Στερεά Ελλάδα – Ήπειρος 2007-2013» και κόστισε περίπου 3.500.000,00 €.
Οι επισκέπτες -προς το παρόν- μπορούν να δουν ένα μικρό εισαγωγικό τμήμα της μόνιμης αρχαιολογικής έκθεσης που θα φιλοξενηθεί στο μουσείο και να αρκεστούν στην περιδιάβαση ενός ιστορικού χώρου της Χαλκίδας. Η ολοκλήρωση συντήρησης και μεταφοράς των εκθεμάτων αναμένεται να ολοκληρωθεί ως τις αρχές του 2019. Στο καινούργιο, σύγχρονης αισθητικής, κτίριο που έχει προστεθεί δίπλα στο παλιό εργοστάσιο –το οποίο συγκεντρώνει ως σήμερα αμφιλεγόμενες κριτικές- θα φιλοξενηθούν αποθήκες και εργαστήρια συντήρησης αρχαιοτήτων, καθώς και τα νέα γραφεία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ευβοίας. Το Διαχρονικό Μουσείο της Αρέθουσας, σε αντίθεση με το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας, θα φιλοξενεί αρχαιολογικούς θησαυρούς όλης της Εύβοιας και της Σκύρου ενώ θα περιλαμβάνει και εκθέματα από περισσότερες χρονολογικές περιόδους.
Η επίσκεψη στην έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Χαλκίδας «Αρέθουσα» ξεκινά με μία «εισαγωγική ενότητα», όπου παρουσιάζονται δύο βασικές περιοχές που διαχρονικά έχουν προσελκύσει επισκέπτες και ταξιδιώτες: η Χαλκίδα και η Αιδηψός. Τα εκθέματα χωρίζονται θεματικά στις αίθουσες του μουσείου, σε όλο το ισόγειο, στον ημιώροφο (πατάρι) και στο 2ο όροφο. Οι θεματικές ενότητες αφορούν την ιστορία του κτιρίου, την οικονομία, τη βιομηχανία, την πολιτειακή οργάνωση, τη θρησκεία και τις ταυτότητες. Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να προστεθεί και εξοπλισμός multimedia που θα δίνει στον επισκέπτη τη δυνατότητα να ακούει περιγραφές όσων βλέπει ενώ σε μία γωνία του μουσείου (στην θέση που βρισκόταν μία από τις δεξαμενές του παλιού εργοστασίου) έχουν δημιουργηθεί κλίμακες σαν μικρό θεατράκι όπου και θα γίνεται ενημέρωση των επισκεπτών.
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από το νέο μουσείο.
Η είσοδος του μουσείου «Αρεθουσα».
Εκθέματα –Κλασικής, Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής εποχής- από την Αιδηψό που φιλοξενούνται στην πρώτη αίθουσα του μουσείου.
Η Θεά Υγεία ή αυτοκράτειρα ή μια πλούσια Ρωμαία επισκέπτρια των λουτρών της Αιδηψού (1ος αιώνας π.Χ.).
Κοντινή λήψη του ολόσωμου αγάλματος Ρωμαϊκής εποχής που εκτίθεται πλέον στο μουσείο «Αρέθουσα».
Ένας επισκέπτης της Αιδηψού, πιθανότατα Ρωμαίος. Πορτραίτο του 230-250 μ.Χ.
Ο γιατρός Λυκούργος τάφηκε στην Αιδηψό τον 1ο αιώνα π.Χ. Τα ιατρικά του εργαλεία απεικονίζονται στη στήλη του τάφου του.
Ο ναυτικός Διογενιανός από τη Νικομήδεια της Βιθυνίας, τάφηκε στην Αιδηψό τον 4ο με 6ο αιώνα μ.Χ.
Τα σύμβολα του Ηρακλή –το τόξο και η λεοντή του- απεικονίζονται σε κάποιο δημόσιο οικοδόμημα του 1ου αιώνα π.Χ. στην Αιδηψό, τόπος που συνδέεται με τον μυθικό ήρωα.
Αντίγραφο συμπλέγματος Θησέα και Αντιόπης από το ναό του Απόλλωνα Δαφνηφόρου στην Ερέτρια. Το φιλοτέχνησε ο γλύπτης Στέλιος Τριάντης.
Τηγανόσχημο κεραμικό σκεύος της 3ης χιλιετίας, που μέχρι πρόσφατα βρισκόταν στις αποθήκες του μουσείου, από τη Μάνικα.
Αγγείο της 2ης χιλιετίας π.Χ. από τη Μάνικα.
Το άγαλμα αυτό φιλοτεχνήθηκε στα τέλη του 1ου αιώνα π.Χ. Συνδέεται με τη λατρεία του Ευρίπιου Ποσειδώνα στη Χαλκίδα. Ανασύρθηκε από την περιοχή του Ευρίπου, που στις δίνες του «στροβιλίστηκαν» ο θεός Ποσειδώνας και η νύμφη Αρέθουσα, σύμφωνα με τον μύθο.
Μία από τις πολλές αίθουσες του μουσείου που παραμένουν προς το παρόν χωρίς εκθέματα.
Η είσοδος στην αίθουσα της πολιτειακής οργάνωσης.
Η αίθουσα πολιτειακής οργάνωσης φιλοξενεί προσωρινά μόνο ένα σύγχρονο εικαστικό έργο.
Ο χώρος όπου εκτίθεται η αποικιακή δραστηριότητα της Εύβοιας κατά τους ιστορικούς χρόνους.
Κύπελλο με σημιτική επιγραφή (περίπου 800 π.Χ.), σε προθήκη του μουσείου «Αρέθουσα»
Εκθέματα στην προθήκη της αποικιακής δραστηριότητας της Εύβοιας.
Τα ασανσέρ στον τρίτο όροφο, όπου θα φιλοξενηθεί η ενότητα της οικονομίας του μουσείου.
Μία από τις αίθουσες του τρίτου ορόφου, προσωρινά άδεια από εκθέματα.
Ένα από τα παράθυρα του τρίτου ορόφου.
Αφίσα του Πέτρου Χριστούλια εκτίθεται, ελλείψει ακόμα των μόνιμων εκθεμάτων, στο χώρο της οικονομίας.
Πλάκα κλασικής περιόδου, στην αίθουσα οικονομίας.
Η αίθουσα των ταυτοτήτων και δεξιά ο χώρος που εκτίθεται η ιστορία του κτιρίου της «Αρέθουσας».
Κεραμικό από το εργοστάσιο της «Αρέθουσας».
Κεραμικό από το εργοστάσιο της «Αρέθουσας».
Η μακέτα ανακατασκευής της «Αρέθουσας» και μετατροπής της σε μουσείο διαχρονικής ιστορίας της Χαλκίδας. Το πίσω νέο κτίριο θα στεγάσει τις αποθήκες και τα γραφεία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Εύβοιας.
Η αίθουσα των ταυτοτήτων
Το βιβλίο εντυπώσεων του μουσείου.