«Οι διεθνείς πόλεις, έχουν άλλον αέρα. Το αντιλαµβάνεσαι απ’ το πως οι άνθρωποι εκφράζονται, ντύνονται, τρώνε! Όταν επέστρεψα, ένιωθα περισσότερο από ποτέ πως η αισθητική λείπει. Όχι από τους ανθρώπους, αλλά από τα κτήρια, τους δρόµους, τις ταµπέλες, τα πάντα! Αισθανόµουν σαν να γύρισα σε ένα άσχηµο µικρό χωριό». Φωτογραφία: Β. Κατσός.
Βάγιας Κατσός
Η διαδρομή του Βασίλη Μπουραντά από τα νεανικά του χρόνια στη Χαλκίδα ως την καταξίωση στο χώρο της διαφήμισης και της σκηνοθεσίας.
Η «ψυχή της παρέας»
Από τα παιδικά του χρόνια ήταν αυτό που λέµε «η ψυχή της παρέας». Το πηγαίο και αυθεντικό χιούµορ του, η ευθύτητα του χαρακτήρα του και οι κατασταλαγµένες απόψεις του τον έκαναν ανέκαθεν αγαπητό σε όλους.
Mεγαλώνοντας, έβαλε στην επαγγελµατική του βαλίτσα όλα αυτά τα στοιχεία και, πριν την κλείσει, για να φύγει για το µεγάλο του δηµιουργικό ταξίδι, δεν παρέλειψε να ρίξει µέσα και κάτι άλλο που τον χαρακτηρίζει: Το ταλέντο, που είναι στο DNA του, ήταν γραµµένο πάνω στο ταµπελάκι του µαιευτηρίου που γεννήθηκε, το 1973. Το ραντεβού µας για τη συνέντευξη έγινε στο σηµερινό του σπίτι στο Παλαιό Ψυχικό. Καθώς άνοιγα το κασσετοφωνάκι, εκείνος ξάπλωνε στον άνετο, σκούρο και minimal καναπέ του. Η σκηνή ήταν σαν να βγηκε από την ταινία «Ανάλυσέ το», µε εµένα στο ρόλο του ψυχαναλυτή. Τυχαίο; Τίποτα δεν είναι τυχαίο στη ζωή, όπως και η σηµερινή επιτυχία που απολαµβάνει ο Βασίλης Μπουραντάς!
Το πηγαίο και αυθεντικό χιούµορ του Βασίλη Μπουραντά, η ευθύτητα του χαρακτήρα του και οι κατασταλαγµένες απόψεις του τον έκαναν ανέκαθεν αγαπητό σε όλους. Φωτογραφία: Β. Κατσός.
Tα πρώτα του βήματα
Από µικρή ηλικία φάνηκαν οι καλλιτεχνικές ανησυχίες του Βασίλη. Το 1988 ήταν µόλις 15 χρονών. Τα υπόλοιπα φυσιολογικά παιδιά της ηλικίας του έπαιζαν ακόµη στις αλάνες της Χαλκίδας, όταν εκείνος αποφάσισε να ξεκινήσει να παίζει µε κάτι άλλο, πιο δηµιουργικό, το ραδιόφωνο!
Μαζί µε άλλους τέσσερις αγαπηµένους του φίλους, ένας εκ των οποίων και ο υπογράφων, αρχίζουν να κάνουν εκποµπές, αρχικά στο πειρατικό τότε «Κανάλι Ένα» και λίγο αργότερα στο καινούργιο τότε «Ράδιο Ένα». Είναι η εποχή όπου η ιδιωτική τηλεόραση δεν έχει εισβάλλει ακόµη στις ζωές µας και το ραδιόφωνο ζει τη χρυσή του εποχή. Η εκποµπή «Sunday beat» κάνει τότε µεγάλη επιτυχία στο νεανικό κοινό, αναµειγνύοντας ξένη µουσική µε πρωτοποριακά, για την εποχή, σκετσάκια, όπως τα «Beat και γοητεία» και «Ατίθασα Πιάτα», που σατύριζαν τις τότε σαπουνόπερες. Τότε ο Βασίλης πρωτοεξασκεί την ικανότητα του στις µιµήσεις. Ένα από τα ταλέντα του που θα τον βοηθήσει στη ζωή του λίγο αργότερα… Εξαιτίας του ραδιοφώνου βρίσκεται στην Αθήνα για την παραγωγή κάποιου διαφηµιστικού σποτ. Εκεί, θα γνωρίσει στο studio του τον Βασίλη Δερτιλή (ηταν η εποχή που, µαζί µε τον Θάνο Καλλίρη, µεσουρανούσαν µε το group «Bang», που µας είχε, ως γνωστών, εκπροσωπήσει στην Eurovision το 1987 µε το «Stop»). Η συµπάθεια µεταξύ τους είναι αµοιβαία και έτσι ξεκινάνε να συνεργάζονται ολοένα και περισσότερο. Ο Βασίλης Μπουραντάς έγραφε και εκφωνούσε ραδιοφωνικά σποτ για διάφορους πελάτες στη Χαλκίδα και ο Βασίλης Δερτιλής τα ηχογραφούσε. Ώσπου κάποια στιγµή, ο Δερτιλής του προτείνει να ασχοληθεί µε τη διοργάνωση συναυλιών. Ο Βασίλης δέχτηκε και έτσι αρχίζει ένας νέος κύκλος στη ζωή του, που περιλαµβάνει συναυλίες και µάνατζµεντ καλλιτεχνών! Ο Στέφανος Κορκολής, για παράδειγµα, τα πρώτα βήµατά του στις συναυλίες τα έκανε µαζί µε τον Βασίλη. Θυµάστε εκείνη τη συναυλία το καλοκαίρι του 1993 στην παραλία Αστέρια; Ε, ο Βασίλης την είχε διοργανώσει! Tότε µάλιστα, ο Στέφανος είχε πέσει από µια σκάλα και είχε χτυπήσει το χέρι του! Τι ειρωνεία! Την επόµενη χρονιά ο Βασίλης πέρασε ένα cult καλοκαίρι κάνοντας συναυλίες σε όλη την Ελλάδα για τον Άρη Τόµας («Φάε Την Μπανάνα», «Η Εκδίκηση Του Καραγκιόζη» και άλλα αξέχαστα super hits της εποχής!). Παράλληλα, υπήρξε ο πρώτος µάνατζερ των πρωτοεµφανιζόµενων τότε «Going Through» και ασχολήθηκε µε Jazz και Reggae groups, ώσπου κάποια στιγµή τα εγκατέλειψε όλα αυτά για αδιευκρίνιστους µέχρι σήµερα λόγους. Αλλά, έτσι δεν είναι οι καλλιτέχνες; Απρόβλεπτοι!
Backstage από τα γυρίσµατα του διαφηµιστικού της εκποµπής «dancing with the stars».
Backstage από τα γυρίσµατα του διαφηµιστικού της εκποµπής «dancing with the stars».
Backstage από τα γυρίσµατα του διαφηµιστικού της εκποµπής «dancing with the stars».
Πως πήρε P.H.D. στην κρεπάλη!
Παράλληλα µε τις τότε καλλιτεχνικές του ενασχολήσεις, σπουδάζει στο Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών, Α.Σ.Ο.Ε.Ε. για τους παλιότερους.
Η οικονοµία όµως δεν θα τον κερδίσει ποτέ, µια που η πορεία προς την τέχνη ήταν προδιαγεγραµµένη. Ίσως έτσι να εξηγείται και η κατάντια της οικονοµίας µας σήµερα! «Δεν έχει σηµασία τι σπουδάζεις, σηµασία έχει ότι µε τις σπουδές ανοίγει το µυαλό σου», υποστηρίζει µέχρι σήµερα και δεν έχει καθόλου άδικο! Μετά το τέλος των σπουδών του και αφού υπηρέτησε την µαµά πατρίδα, πετάει για το Λονδίνο. Στόχος του, να σπουδάσει σκηνοθεσία. Όσο σπουδάσατε όµως εσείς σκηνοθεσία, άλλο τόσο σπούδασε και ο Βασίλης! Ο λόγος; Τα δίδακτρα ήταν πολλά και τα λεφτά του λίγα. Παρόλα αυτά δεν επέστρεψε. Μένει στο Λονδίνο και, κάνοντας ευκαιριακές δουλειές, κατάφερε τελικά να πάρει P.H.D. στην κρεπάλη! Έκανε και κάτι άλλο όµως: Γέµισε το µυαλό του µε νέες εικόνες και ιδέες…
«Δεν έχει σηµασία τι σπουδάζεις, σηµασία έχει ότι µε τις σπουδές ανοίγει το µυαλό σου». Φωτογραφία: Β. Κατσός.
Οι πρώτες διακρίσεις
Με το που τελείωσαν οι «εντατικές σπουδές» του στο Λονδίνο επιστρέφει στην Ελλάδα. Τότε αποφάσισε να αξιοποιήσει την εµπειρία του από τη δηµιουργία ραδιοφωνικών σποτ, αρχίζοντας να κάνει επαφές µε διαφηµιστικές εταιρείες.
Η πρώτη του δουλειά ήταν στην «Adel/Saatchi & Saatchi», µια από τις καλύτερες διαφηµιστικές εταιρείες. Ο Βασίλης προσλαµβάνεται ως κειµενογράφος στο δηµιουργικό της τµήµα. Με τις ιδέες και το ταµπεραµέντο του γρήγορα ξεχωρίζει ως το νέο δηµιουργικό αίµα της εταιρείας. Ένα χρόνο µετά, δέχεται πρόταση από τη νεοσύστατη και πολλά υποσχόµενη «Cream». Οι δηµιουργοί της εταιρείας αυτής, πρώην συνεργάτες του Βασίλη στην Adel, δεν του άφησαν πολλά περιθώρια να σκεφτεί την µεταγραφή. Τον προσέλαβαν χωρίς σχεδόν να τον ρωτήσουν! Από τότε και για τα επόµενα πέντε χρόνια, η «Cream» έφτασε στην κορυφή των Ελληνικών δηµιουργικών εταιρειών. Επιστέγασµα της επιτυχίας, το βραβείο «εταιρεία της χρονιάς 2003». Οι δουλειές του Βασίλη και των συναδέλφων του βραβεύτηκαν τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Εκείνη την περίοδο ο Βασίλης αξιοποίησε και το ταλέντο που είχε από µικρός: Τις µιµήσεις. Πως; Η «Cream» είναι η εταιρεία που δηµιούργησε και δηµιουργεί µέχρι σήµερα τη δηµοφιλέστερη Ελληνική καµπάνια κινητής τηλεφωνίας, της «Q» Telecome. Ο Βασίλης ήταν και είναι η φωνή όλων των χαρακτήρων της «Q», από τις πρώτες κιόλας ηµέρες! Παράλληλα, δανείζει τη φωνή του σε δεκάδες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές διαφηµίσεις. Μετά απ’ όλα αυτά η φήµη του εκτοξεύεται στο διαφηµιστικό Box Office και δέχεται συνεχώς προτάσεις από ενδιαφέρουσες εταιρείες. Μία από αυτές ήταν να αναλάβει επικεφαλής του δηµιουργικού τµήµατος της «Big Issue DDB». Δέχτηκε την πρόταση υπό έναν όρο: Δεν θα αναλάµβανε καθήκοντα άµεσα. Ήθελε πρώτα να πάει στη Νέα Υόρκη, για να σπουδάσει σκηνοθεσία.
«Στη Νέα Υόρκη θα έµενα για πάντα, αρκεί να είχα ένα ποδήλατο» λέει σήµερα χαριτολογώντας! Φωτογραφία: Β. Κατσός.
Η ζωή στη Νέα Υόρκη
Tα µεσάνυχτα µιας Αυγουστιάτικης νύχτας o Βασίλης πήρε το αεροπλάνο για τη Νέα Υόρκη και το «New York Film Academy». Εκεί, νοίκιασε διαµέρισµα στο Μανχάταν και ξεκίνησε τις σπουδές, αποκλειστικά µε δικά του χρήµατα.
Ένας παράξενος λόγος έκανε τον Βασίλη δηµοφιλή στην ακαδηµία: Μόλις εγκαταστάθηκε, αγόρασε ένα ποδήλατο, το οποίο όµως εκλάπει τη δεύτερη κιόλας ηµέρα! Όταν οι συµφοιτητές του διαπίστωσαν πως το είχε δέσει όπως οι καουµπόιδες τα άλογα, κατάλαβαν πως αυτός ο «Έλληνας» δεν είναι και τόσο πρωινός τύπος! Παραδόξως λοιπόν, οι πρώτες ταινίες µικρού µήκους, που έκαναν οι συµφοιτητές του, είχαν θέµα µε διάφορους τρόπους ένα ποδήλατο! Όλοι εµπνεύστηκαν από την -κατά τ’ άλλα- τραγική του ιστορία! «Στη Νέα Υόρκη θα έµενα για πάντα, αρκεί να είχα ένα ποδήλατο» λέει σήµερα χαριτολογώντας! Η διαµονή του τον γεµίζει ενέργεια. «Οι διεθνείς πόλεις, έχουν άλλον αέρα. Το αντιλαµβάνεσαι απ’ το πως οι άνθρωποι εκφράζονται, ντύνονται, τρώνε! Όταν επέστρεψα, ένιωθα περισσότερο από ποτέ πως η αισθητική λείπει. Όχι από τους ανθρώπους, αλλά από τα κτήρια, τους δρόµους, τις ταµπέλες, τα πάντα! Αισθανόµουν σαν να γύρισα σε ένα άσχηµο µικρό χωριό», εξοµολογείται µε νοσταλγία.
O Baσίλης Μπουραντάς πίσω από την κάµερα, στα γυρίσµατα του διαφηµιστικού για το spot της «Vistabet» µε τον betατζή!
Η καταξίωση στην Ελλάδα
Όταν επέστρεψε στην Αθήνα, έπιασε αµέσως, όπως είχε υποσχεθεί, δουλειά ως Head Creative Director στην «Big Issue DDB».
Πέρασαν έτσι δυο χρόνια, ώσπου µια µέρα δέχτηκε νέα πρόταση συνεργασίας από έναν παλιό φίλο και συνεργάτη. Τον πρώην ιδιοκτήτη της «Cream», ο οποίος ήθελε να δηµιουργήσει µια νέα, φρέσκια εταιρεία διαφήµισης και του πρότεινε να γίνει ένα από τα ιδρυτικά µέλη της. Έτσι δηµιουργείται η «Frank». Η εταιρεία αρχίζει σύντοµα να έχει σηµαντικό πελατολόγιο. Μεταξύ αυτών είναι και ο τηλεοπτικός σταθµός «ΑΝΤ1». Το πάθος του Βασίλη για την σκηνοθεσία έµοιαζε να σβήνει µπροστά στη φλόγα της νέας προσπάθειας. Μέχρι που κάποια στιγµή, ένας συνάδελφος του προτείνει να σκηνοθετήσει το promo για τα καλλιστεία του «ΑΝΤ1»! Ο Βασίλης γυρίζει το σποτ και όλοι, πελάτης και συνεργάτες είναι ευχαριστηµένοι! Αµέσως έρχονται και άλλες ευκαιρίες. Το promo του Πρωινού Καφέ µε τη Βίκυ Καγιά, τα ID’s του «ΑΝΤ1». Δεν µπορεί όµως να τα κάνει όλα. Έτσι, στο δίληµµα Creative Director ή σκέτο Director διαλέγει το δεύτερο. Κι όπως φάνηκε, έκανε πολύ καλά! Σήµερα, ένα χρόνο µετά την απόφασή του, έχει συνεργαστεί ήδη µε τα µεγαλύτερα ονόµατα της show biz: Σάκης Ρουβάς, Ζέτα Μακρυπούλια, Σµαράγδα Καρύδη, Βασίλης Χαραλαµπόπουλος, Γιώργος Θεοφάνους, Νίκος Μουρατίδης, Χρήστος Φερεντίνος, Ελένη Μενεγάκη, Ναταλία Γερµανού, Μαρία Σολωµού, Όλγα Φαρµάκη. Η λίστα είναι ατελείωτη! Πολλοί ήδη τον θεωρούν «σκηνοθέτη των stars!» Το πελατολόγιό του ανοίγει όλο και περισσότερο. Καµπάνιες για πολλά και διαφορετικά προϊόντα. Κοινωνικές και video clips. Ο δρόµος πλέον είναι ανοιχτός και ο Βασίλης τον περπατάει µε σιγουριά!
Ο Βασίλης είναι και πετυχηµένος εκφωνητής. Όλα τα ανθρωπάκια στα σποτ της «Q», από την αρχή της καµπάνιας, έπαιρναν ζωή µε τη χαρακτηριστική, σπιρτόζα φωνή του! Επίσης, έχει κάνει το σπικάζ στο σχολιασµό του reality «Για λογαριασµό σας» του «Alpha», όπως και σε δεκάδες άλλα γνωστά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά σποτ.
«Οι Χαλκιδαίοι είναι δύσκολο κοινό»
Αλήθεια, στη Χαλκίδα πόσο συχνά έρχεται; Όχι και τόσο, λόγω έλλειψης χρόνου! Θεωρεί τους Χαλκιδαίους δύσκολο κι απρόβλεπτο κοινό. «Δεν µπορείς να πεις ότι θα ξεκινήσει κάτι καινούργιο εδώ και να θεωρείς την επιτυχία δεδοµένη!».
Όσον αφορά στα πολιτιστικά µας δρώµενα, δεν τα παρακολουθεί ιδιαίτερα. Παρ’ όλα αυτά είναι ενηµερωµένος για το «Chalkis Doc Fest», γιατί «είναι µια διοργάνωση που µε κάνει υπερήφανο για την καταγωγή µου». Όσον αφορά στη σηµερινή κατάσταση της πόλης του; «Η Χαλκίδα έχει κρίση ταυτότητας. Δεν έχω καταλάβει ακόµα αν το γεγονός πως είναι δίπλα στην Αθήνα είναι ευχή, ή κατάρα! Τελικά, είναι επαρχία ή ένα προάστιο της Αθήνας; Η Εύβοια κατ’ ουσία είναι νησί ή στερεά Ελλάδα; Ίσως πάλι να είναι και λίγο από όλα!». Προσωπικά πάντως θεωρώ δεδοµένο πως δυστυχώς η Χαλκίδα δεν µπορεί να «κρατήσει» κοντά της δηµιουργικά άτοµα σαν το Βασίλη Μπουραντά, όπως έχει αποδείξει το παρελθόν µε δεκάδες ονόµατα. Αν όλοι αυτοί έµεναν εδώ, τότε σίγουρα αυτή η πόλη θα ήταν πολύ διαφορετική και καλύτερη σε πολλά θέµατα!
«Το Chalkis Doc Fest είναι µια διοργάνωση που µε κάνει υπερήφανο για την καταγωγή µου»
Σκηνοθετόντας το διαφηµιστικό της εκποµπής «Χ – Factor». Ο Βασίλης µαζί µε τον Νίκο Μουρατίδη, στο διάλειµµα των γυρισµάτων.
Λεζάντα φωτογραφίας