Βάγιας Κατσός
Παράδεισος χωρίς πρωτόπλαστους δε γίνεται, όπως Εύβοια χωρίς γυμνιστές. Που πηγαίνουν και τι αντιμετωπίζουν όσοι επιστρέφουν στη φύση, χωρίς φύλλα συκής;
Γυμνοί στον κόσμο
Ο όρος γυμνισμός περικλείει μια γενική φιλοσοφία έκθεσης του γυμνού σώματος σε απενοχοποιημένα και μη σεξουαλικά πλαίσια.
Σε ένα κέντρο γυμνιστών (λέσχη, θέρετρο, παραλία κτλ) η γυμνότητα επιτρέπεται ανοιχτά. Οι γυμνιστές θεωρούν πως δεν πρέπει να ντρεπόμαστε για το σώμα μας. Πως οι αληθινές ηθικές αξίες δεν διαφθείρονται στη θέα του, μια που έτσι γεννηθήκαμε! Ο γυμνισμός λανθασμένα συγχέεται με την επιθυμία κάποιου να δει γυμνό σώμα για σεξουαλικούς λόγους (ηδονοβλεψίας), ή με την επιθυμία κάποιου να τον δουν γυμνό για ίδιους λόγους (επιδειξίας). Οι κατ’ «ιδεολογία» γυμνιστές πιστεύουν ότι όταν είναι γυμνοί γίνονται αποδεκτοί από τους άλλους για αυτό που είναι σωματικά, πνευματικά και συναισθηματικά. Γιατί, χωρίς ρούχα η κοινωνική τάξη του καθενός δεν είναι άμεσα ορατή…
Το μοντέρνο κίνημα του γυμνισμού είναι μια αναβίωση αρχαίων εθίμων απ’ όλο το κόσμο. Η πρώτη σύγχρονη οργανωμένη λέσχη ιδρύθηκε το 1903 κοντά στο Αμβούργο. Το 2007 ξεκίνησε στην Ισπανία η «Ημέρα χωρίς μαγιό» και από τότε επεκτάθηκε σε πολλές άλλες χώρες, εκτός της Ελλάδας.
Γυμνισμός αλά Ελληνικά
Στη χώρα μας, οι γυμνιστές καταλαμβάνουν μια παραλία και πετάνε τα μαγιό τους. Η μη γυμνιστές απ’ την άλλη τους διώχνουν με τις πέτρες…
Αν και τα ταμπού έχουν σήμερα λιγοστεύσει (σε σύγκριση με τις δεκαετίες του 1970 και του 1980 και το ατελείωτο κυνηγητό γυμνιστών από την αστυνομία και τη λιγότερο «προοδευτική» μερίδα των κολυμβητών), ακόμα καταγράφονται νοοτροπίες που αποθαρρύνουν τους γυμνιστές. Έτσι, η Ελλάδα, έχει μικρότερο αριθμό επισκεπτών που κάνουν γυμνισμό σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης.
Ουσιαστικά, νόμιμες παραλίες γυμνιστών στην Ελλάδα δεν υπάρχουν. Έτσι, στις παραλίες γίνεται ένας άτυπος «πόλεμος» ανάμεσα σε ντυμένους και γυμνούς. Οι ντυμένοι απαγορεύουν στους γυμνιστές να κυκλοφορούν «τσίτσιδοι» στις παραλίες μπροστά στα παιδιά τους θεωρώντας το γυμνό χυδαίο. Οι δε, συνηθίζουν από μικρά τα παιδιά τους στη θέα του γυμνού σώματος, εξηγώντας τους πως είναι ό,τι πιο φυσικό. Ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο, δεν έχει και πολλή σημασία. Ο καθένας κάνει αυτό που τον εκφράζει. Ας δούμε όμως κατά πόσο το σέβεται αυτό ο νόμος.
Γυμνοί νόμοι
Σαφή νομοθετικό πλαίσιο για το ζήτημα του γυμνισμού δεν υπάρχει, γι’ αυτό άλλωστε γυμνοί και ντυμένοι μαλλιοτραβιούνται τόσα χρόνια.
Το 1983 ψηφίστηκε νόμος σύμφωνα με τον οποίο ο γυμνισμός επιτρέπεται σε συγκεκριμένα κέντρα παραθερισμού γυμνιστών, που χαρακτηρίζονται κατάλληλα μετά από ειδική άδεια του ΕΟΤ. Αλλά αυτή η άδεια περνάει από 40 τοπικά και μη κύματα και, ως γνωστών, όπου λαλούν πολλοί κοκόροι, όχι μόνο αργεί, αλλά συνήθως δεν ξημερώνει ποτέ!
Έτσι, οι γυμνιστές μπορούν να παρευρεθούν σε μια παραλία μόνο με την ανοχή των «normal» λουομένων. Οι τελευταίοι, αν ενοχληθούν από το θέαμα, μπορούν να κάνουν μήνυση σύμφωνα με το άρθρο 353 του Ποινικού Κώδικα περί προσβολής της δημοσίας αιδούς. Απ’ την άλλη όμως οι γυμνιστές έχουν το συνταγματικό δικαίωμα της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρθρο 5 του Συντάγματος), με τον περιορισμό όμως να μη βλάπτουν τα δικαιώματα των άλλων. Οπότε ουσιαστικά ο νόμος προβλέπει και την πίτα ολόκληρη αλλά και το γυμνό σκυλί χορτάτο και τρέχα βγάλε άκρη!
Υπάρχει επίσημη παραλία γυμνιστών στο νομό μας; Και όμως, υπάρχει!
Γυμνισμός στην Εύβοια
Το ότι η Εύβοια έχει εκπληκτικές, παρθένες και ανεκμετάλλευτες παραλίες, σας το έχουμε αποδείξει επανηλειμμένα μέσα από αφιερώματα τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια.
Στον «επίσημο» γυμνισμό όμως είμαστε πίσω! Στις Κορομηλιές υπάρχει μια τεράστια ταμπέλα: «Απαγορεύεται ο γυμνισμός!» Πού; Στις Κορομηλιές, που όχι σπίτια και μαγαζιά δεν υπάρχουν αλλά ούτε και δρόμος καλά – καλά που να εγγυάται ασφαλή πρόσβαση. Είπαμε, το θέμα γυμνισμός έγκειται και στις ορέξεις των εκάστοτε τοπικών παραγόντων.
Η παραλία Ποτάμι, κοντά στον Κάβο Ντόρο στο νοτιότερο άκρο, παλαιότερα ήταν μόνο για γυμνιστές, αλλά τώρα η παραλία με τα αμέτρητα πλατάνια δίπλα στη ρεματιά, είναι γεμάτη από κόσμο και κατασκηνωτές, όλοι με μαγιό. Κάποιες καθημερινές ίσως συναντήσεις και λίγους γυμνιστές.
Παραμένοντας στη νότια Εύβοια, η παραλία Άγιος Δημήτριος κάποτε ήταν ο προστάτης των απανταχού γυμνιστών. Σήμερα, μετά την κατασκευή στενού χωματόδρομου που οδηγεί τα αυτοκίνητα μέχρι την παραλία, είναι ελάχιστοι όσοι πετάνε τα μαγιό τους και κολυμπούν όπως τους γέννησε η μάνα τους.
Ανηφορίζοντας βόρεια, υπάρχει μια καλά κρυμμένη παραλία που κρατάει τα αδιάκριτα βλέμματα μακριά της. Η Ακτή είναι μια μικρή όαση για τους εραστές της επιστροφής στη φύση και ανεπίσημη παραλία γυμνιστών.
Λίγο πιο πάνω, η Αγία Άννα κάποτε φιλοξενούσε πολλούς γυμνιστές, αλλά τώρα έχει παραδοθεί στην εμπορευματοποίηση και το πολύ να δεις καμιά σε κάποια άκρη να κάνει ηλιοθεραπεία τόπλες. Αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα πως στην Εύβοια ο γυμνισμός έχει αρχίσει να περιορίζεται βάσει νέων επιχειρηματικών «διατάξεων». Αυτό αφορά κυρίως τις «οργανωμένες» αφού οι επωφελούμενοι επιχειρηματίες στις εκάστοτε περιοχές προτιμούν πλέον για πελάτες τους οικογενειάρχες για οικονομικούς λόγους: οι γυμνιστές είναι εκ πεποιθήσεως λιτοδίαιτοι!
Μετά απ’ όλα αυτά, τελικά εύλογα θα αναρωτηθείτε: υπάρχει επίσημη παραλία γυμνιστών στο νομό μας; Και όμως, υπάρχει!
Την προτιμούν για χίλιους λόγους
Η Χιλιαδού στην κεντρική Εύβοια είναι (εκτός από δημοφιλέστατη ακόμα και στο εξωτερικό εξαιτίας της άγριας ομορφιάς της) μία από τις ελάχιστες επίσημες παραλίες γυμνιστών στην Ελλάδα και η μοναδική στο νομό μας.
Εκεί, οι γυμνιστές έχουν «καπαρώσει» χρόνια την ομορφότερη γωνιά της παραλίας, η οποία διαχωρίζεται από την υπόλοιπη με έναν μεγάλο βράχο. Το σημείο έχει υπέροχη φυσική σκιά και δικαίως έχει γίνει κατά καιρούς «μήλο της έριδος» ανάμεσα σε γυμνιστές και μη, λουόμενους.
Τα Σαββατοκύριακα όμως γίνεται χαμός και πολλοί την αποφεύγουν για αυτόν και μόνο το λόγο. Εξάλλου, υπάρχουν και άλλες ερημικές παραλίες στην ευρύτερη περιοχή (όπως η διπλανή Αναμάκη που είναι κλάσεις ανώτερης ομορφιάς από τη Χιλιαδού), όπου οι γυμνιστές απολαμβάνουν την αίσθηση του καυτού ήλιου στο κορμί τους.