: Σωτήρης Βαξεβάνης – Επιμέλεια: Αλεξία Κιούση
Εξορκισμοί γίνονται σε ολόκληρο τον κόσμο. Ακόμη και δίπλα σου. Γιατί, όταν η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά, οι άνθρωποι σηκώνουν το βλέμμα στον ουρανό.
Το καλό, το κακό και ο εξορκισμός
Όταν πιστεύεις στο Θεό, στην ύπαρξη του καλού δηλαδή, λογικά αποδέχεσαι πως υπάρχει και ο διάβολος, η υπέρτατη μορφή του κακού.
Αν πιστεύουμε πως υπάρχουν άγγελοι που μας προστατεύουν, αποδεχόμαστε πως υπάρχουν και δαίμονες που επιδιώκουν το ακριβώς αντίθετο. Κάποιοι δίπλα μας αποδέχονταν μόνο τη φωτεινή πλευρά των πραγμάτων αγνοώντας ηθελημένα, λόγω φόβου ίσως, τη σκοτεινή, μέχρι τη στιγμή όπου κυριεύτηκαν απ’ αυτή, όπου «δαιμονίστηκαν». Η λύτρωσή τους επήλθε με εξορκισμό όπου, ναι, γίνεται και στην Εύβοια, σύμφωνα με μαρτυρίες που καταγράψαμε και θα διαβάσετε παρακάτω. Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Η αρχή του κακού
Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την άποψη πως ο σατανάς είναι ο κύριος υπεύθυνος στα φαινόμενα δαιμονισμού.
Αυτό δεν ισχύει. Σύμφωνα με τη θρησκεία μας ο διάβολος δεν είναι μόνος του στη μάχη του καλού και του κακού. Πριν αποκτήσει το χαρακτηρισμό διάβολος, ονομαζόταν Εωσφόρος (έφερε το φως), κατέχοντας περίοπτη θέση στα τάγματα των αγγέλων.
Κάποια στιγμή επαναστάτησε μαζί με άλλους αγγέλους προσπαθώντας να κλέψει την εξουσία από το Θεό. Στη μάχη των ουρανών ο Εωσφόρος και οι σύμμαχοί του έχασαν, με αποτέλεσμα να τιμωρηθούν, πέφτοντας στη γη. Όταν λοιπόν αναφερόμαστε στο δαιμονισμό, δε μιλάμε μόνο για την παρουσία του διαβόλου στο ανθρώπινο σώμα, αλλά και των εκπεσόντων αγγέλων που τον υπηρετούν.
Η εισβολή του δαίμονα
Σύμφωνα με την εκκλησία το κακό δεν οφείλεται στην απουσία του καλού, αλλά στην πραγματική ύπαρξη διαβολικών δυνάμεων που μάχονται το Θεό.
Ο Σατανάς ή οι δαίμονες του, σύμφωνα με τους επαΐοντες, εισβάλλουν με αργό τρόπο στη ζωή ενός ανθρώπου. Οι πρώτες ενδείξεις είναι κάποιες αλλαγές στο χαρακτήρα του θύματος, ενώ η ολοκληρωτική κατάληψη του ανθρώπου τελειώνει με την πλήρη υποταγή του σώματός του στη βούληση του δαίμονα.
Αρχικά το θύμα νιώθει απέχθεια προς το όνομα της εκκλησίας και του Χριστού, βρίζοντας ακατάπαυστα ιερά και όσια. Παρατηρείται επίσης θεαματική αύξηση του IQ του, ενώ αρχίζει να παρουσιάζει βίαιες συμπεριφορές. Η οριστική και μακάβρια ομολογουμένως μετάλλαξη ολοκληρώνεται όταν το δαιμονισμένο άτομο αποκτά τηλεκινητικές δυνάμεις και υπερφυσική μυϊκή δύναμη.
Γιατί ο διάβολος κυριεύει τον άνθρωπο;
Σκοπός του σατανά δεν είναι μόνο ο σωματικός βασανισμός του ανθρώπου, αλλά η οριστική απώλεια της ψυχής του!
Αυτό θα το καταφέρει με το να κάνει τον δαιμονισμένο να αρνείται την εξουσία του Θεού και να αποδέχεται τον ίδιο το σατανά ως την υπέρτατη μορφή εξουσίας στον κόσμο. Για να το καταφέρει αυτό ορισμένες φορές δίνει στα θύματά του δυνάμεις ενάντιες στις αρχές της φύσης.
Γνωστή περίπτωση αποτελεί μια κοπέλα από την Πάτρα. Μαρτυρίες θέλουν τη συγκεκριμένη να είχε καταληφθεί από τέσσερις δαίμονες, αποκτώντας υπερφυσικές δυνάμεις τις οποίες οι συγγενείς της εκμεταλλεύονταν για να βγάλουν χρήματα! Ο αριθμός των δαιμόνων μην σας φαίνεται μεγάλος: έχουν καταγραφεί περιστατικά με πολύ μεγαλύτερο αριθμό δαιμόνων μέσα σ’ έναν άνθρωπο! Αυτές είναι οι επονομαζόμενες περιπτώσεις «πολλαπλής δαιμονοπληξίας», οι οποίες ασφαλώς και είναι εξαιρετικά επικίνδυνες. Η λύτρωση και σε αυτές τις περιπτώσεις επέρχεται μέσω εξορκισμού.
Η σημασία του εξορκισμού
Το προνόμιο της τέλεσης εξορκισμών έχουν μόνο οι χριστιανοί ιερείς. Όποιος τόλμησε να πολεμήσει το σατανά χωρίς βαθιά πίστη στο όνομα του Ιησού δέχθηκε βαριά τιμωρία από το δαιμονισμένο.
Τέτοια απόπειρα περιγράφεται στις «Πράξεις των Αποστόλων». Εκεί, επτά Ιουδαίοι εξορκιστές οι οποίοι δεν πίστευαν στο Θεό, επιχείρησαν να εξορκίσουν ένα δαιμονισμένο άνδρα. Το δαιμόνιο κατάλαβε πως δεν είχε να φοβηθεί τίποτα από τους ψευτοεξορκιστές και, κάνοντας επίδειξη δύναμης, τους ξυλοκόπησε διώχνοντάς τους μακριά.
Θα πρέπει να εξηγήσουμε ότι εξορκισμός δεν θεωρείται απλώς η φυγή ενός δαίμονα από ένα σώμα, αλλά η πλήρης υποταγή του στη δύναμη του Θεού. Ο ιερέας που αναλαμβάνει να εξορκίσει ένα δαίμονα, θέλει να τον κάνει να παραδεχθεί (ορκιστεί ) ότι η δύναμη του Θεού είναι μεγαλύτερη από εκείνη του σατανά! Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο δαίμονας είτε εγκαταλείπει τελείως το θύμα του, είτε συνεχίζει να ζει μέσα του, δίχως όμως να το ενοχλεί. Η διαδικασία του εξορκισμού, σύμφωνα με ανθρώπους που ήταν παρόντες σε τέτοιες τελετουργίες, είναι ομολογουμένως σοκαριστική!
Οι πολέμιοι του Σατανά
Όσοι αναλαμβάνουν έναν εξορκισμό πρέπει να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για την πάλη με το κακό.
Το κύριο βάρος της τελετής πέφτει στον εξορκιστή που θ’ αναμετρηθεί με το δαίμονα. Ο ιερέας πρέπει να έχει εμπειρίες από παρόμοιες καταστάσεις και να γνωρίζει όλα τα βασικά βήματα της τελετής.
Οι περισσότεροι ιερείς επιθυμούν να έχουν μαζί τους τουλάχιστον ακόμη τρία άτομα για την επιτυχή έκβαση του εξορκισμού. Έναν κατώτερο στην εκκλησίαστική ιεραρχία ιερέα που θα είναι ο βοηθός του εξορκιστή. Έναν ιατρό παθολόγο για τα καρδιακά προβλήματα που ίσως παρουσιάσει ο δαιμονισμένος και έναν συγγενή του θύματος.
Κοινός παρονομαστής των συμμετεχόντων στην τελετή είναι να έχουν όσο το δυνατόν λιγότερες αμαρτίες και σκοτεινές πτυχές στη ζωή τους. Ο λόγος είναι απλός: ο δαίμονας, όταν νιώσει την «απειλή» του σταυρού, αρχίζει να απαριθμεί όσες αμαρτίες έχει κάνει έκαστος εξορκιστής! Αναφέρει μυστικά που οι παρευρισκόμενοι νόμιζαν πως δεν γνωρίζει κανείς. Αν λοιπόν οι παριστάμενοι λυγίσουν από ντροπή και τύψεις, τότε θα εγκαταλείψουν την προσπάθεια και θα σταματήσει ο εξορκισμός. Έτσι το δαιμόνιο θα έχει επιτύχει τη νίκη του.
Οι κίνδυνοι της τελετής
Υπάρχουν επίσης αναφορές για ιερείς που επιχείρησαν να κάνουν εξορκισμό, αλλά τελικά δαιμονίστηκαν οι ίδιοι!
Αυτό συνέβη εξαιτίας του οίκτου που έδειξαν προς τον δαιμονισμένο, επιτρέποντας στο δαίμονα ν’ αποκτήσει τελικά τον έλεγχο του εξορκισμού. Είναι σημαντικό να μην πλανηθεί ο ιερέας που θ’ αναλάβει τη διαδικασία του εξορκισμού από το Δαίμονα τον οποίο μάχεται.
Μία τέτοια περίπτωση συνέβη και το 2001 στην Αυστραλία. Ο εξορκιστής δέχθηκε ο ίδιος επίθεση από το σατανά, με αποτέλεσμα τελικά να δολοφονήσει και όχι να σώσει τη γυναίκα που προσπαθούσε ν’ απαλλάξει από το κακό!
Ασθένεια ή δαιμόνια;
Το μεγάλο ερώτημα που πλανάται γύρω από το ζήτημα των εξορκισμών σχετίζεται με το αν πράγματι υπάρχουν καταστάσεις δαιμονισμού, ή πρόκειται απλώς για ψυχιατρικές περιπτώσεις.
Παλαιότερα κάθε περίεργη συμπεριφορά, που σήμερα μπορεί να ερμηνευτεί από την επιστήμη (επιληψία, σχιζοφρένεια κτλ) αποδιδόταν σε παρέμβαση δαιμόνων. Πολλοί άνθρωποι που υπέφεραν από ψυχικές ασθένειες βρήκαν το θάνατο από τις ακραίες εξορκιστικές πρακτικές που εφαρμόστηκαν πάνω τους και οι οποίες σήμερα μας προκαλούν τρόμο.
Στις μέρες μας η πλειονότητα των περιστατικών δαιμονοπληξίας έχει αναλυθεί από επιστήμονες και ψυχιάτρους. Οι λίγες περιπτώσεις που ξεφεύγουν από το επιστημονικό πλαίσιο, αφορούν την εκκλησία. Πρόκειται για περιπτώσεις ανθρώπων που βασανίζονται από ψυχικά αίτια τα οποία δε μπορούν να ερμηνευτούν απόλυτα και με επιστημονικό τρόπο. Αυτό δεν γίνεται παραδεκτό βέβαια και από τη μεριά της εκκλησίας, η οποία αποδέχεται τη δαιμονοπληξία, εφόσον ερευνήσει διεξοδικά κάθε περίπτωση.
Ως προς την αξιολόγηση μιας περίπτωσης, αν δηλαδή ένα άτομο είναι πράγματι δαιμονισμένο ή έρμαιο ψυχικών διαταραχών, έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Μόνο σε έσχατες περιπτώσεις και εκεί όπου η επιστήμη πλέον σηκώνει τα χέρια ψηλά, επεμβαίνουν οι ιερείς τελώντας εξορκισμούς.
Η τελετή του τρόμου
Αν και κάθε τελετή εξορκισμού έχει τις ιδιαιτερότητές της, υπάρχουν τέσσερα βασικά βήματα για την τέλεσή της.
Συνήθως για κοινωνικούς λόγους και αποφυγή δημοσιοποίησης του ενδοοικογενειακού προβλήματος οι εξορκισμοί γίνονται στα σπίτια των δαιμονισμένων. Ένας επιπλέον λόγος που γίνεται αυτό είναι επειδή ο εξορκιστής ιερέας επιθυμεί ο χώρος που θα γίνει η τελετή να είναι συνδεδεμένος ψυχικά με το θύμα.
Ο ιερέας πολλές φορές κάνει νηστεία πριν τον εξορκισμό, ζητώντας τη βοήθεια του Θεού στη μάχη του με το δαίμονα. Κατά τη διάρκεια της τελετής έχει μαζί του το σύμβολο του σταυρού, αγιασμό, κρασί (αίμα Κυρίου), τη Βίβλο καθώς και εξορκιστικά αποσπάσματα ψαλμών.
Στο πρώτο στάδιο του εξορκισμού, ο ιερέας πρέπει ν’ αποκαλύψει το όνομα του δαίμονα που έχει αντίπαλο. Μόλις γίνει αυτό, ο δαίμονας χρησιμοποιώντας το στόμα του θύματος εξαπολύει απειλές προς τους παρευρισκόμενους. Αυτό είναι το δεύτερο στάδιο, όπου ο εξορκιστής δε θα πρέπει να υποκύψει στις απειλές του, αλλά ψέλνοντας και ραντίζοντας με αγιασμό τον δαιμονισμένο προσπαθεί να τον αποδυναμώσει. Τότε ο δαιμονισμένος ουρλιάζει απειλώντας τη ζωή όσων τον συγκρατούν.
Στο τρίτο στάδιο, το πνεύμα του δαίμονα είναι κουρασμένο και δίνει την ύστατη μάχη του. Ο ιερέας ανασυντάσσει τις δυνάμεις του και «επιτίθεται» πάλι, δίνοντας στο θύμα να κρατήσει το σύμβολο του σταυρού. Η νίκη του καλού εναντίον του κακού επισφραγίζεται με το τελευταίο στάδιο του εξορκισμού, όπου ο ιερέας διατάζει το δαίμονα στο όνομα του Χριστού να εγκαταλείψει το θύμα του. Μετά την τελετή τα περισσότερα θύματα δε θυμούνται τίποτα.
Τα δεσμά της σιωπής στην Εύβοια
Ο φόβος του να θεωρηθεί κάποιος τρελός ή ανώμαλος σε περιπτώσεις εξορκισμών φιμώνει τα περισσότερα στόματα.
Τα περιστατικά που συλλέξαμε από κάθε γωνιά της Εύβοιας μετά από μεγάλη έρευνα αντλήθηκαν μέσα από αναμνήσεις και προσωπικές εμπειρίες ανθρώπων που γνωρίσαν ή αντιμετώπισαν τέτοιες καταστάσεις. Στις περισσότερες απ’ αυτές έχουμε στη διάθεση μας και τα ονόματα των εμπλεκόμενων προσώπων, αλλά για ευνόητους λόγους δεν τ’ αναφέρουμε.
Υπόλοιπες ιστορίες εξορκισμών από τη Χαλκίδα και την Εύβοια:
Εξαγνίζοντας το κακό στην Εύβοια